Energie is niet altijd even makkelijk te begrijpen, daarom hebben we de antwoorden op de meest gestelde vragen hieronder voor je verzameld. Mocht je het antwoord hier niet kunnen vinden, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Bij ons staat vragen altijd vrij.
Sepa Green Energy is een energieleverancier die zich voornamelijk richt op de (klein)zakelijke markt. Sepa Green Energy is een handelsnaam van Innova Energie B.V.
Innova Energie B.V. is een Nederlandse energieleverancier die stroom en/of gas levert aan particulieren, zakelijke en grootzakelijke klanten.
Sepa Green levert altijd 100% groene stroom. Deze stroom is vergroend middels garanties van oorsprong. De daadwerkelijke herkomst van onze stroom is jaarlijks achteraf terug te vinden.
Vanaf 20 april 2024 stapt Sepa Green Energy over naar een andere bank: de Rabobank. Ons nieuwe bankrekeningnummer is: NL32 RABO 0380 6628 84.
Per 20 april 2024 hebben wij een nieuw bankrekeningnummer zoals hierboven staat vermeld. Ons oude bankrekeningnummer is NL73INGB0674932854. Dit nummer is niet meer in gebruik.
U kunt vanaf 20 april ons nieuwe bankrekeningnummer controleren door in te loggen op Mijn Sepa Green.
Zorg ervoor dat u vanaf 20 april 2024 alle betalingen naar ons nieuwe bankrekeningnummer overmaakt. Vergeet niet uw huidige automatische overschrijvingen hierop aan te passen.
Ja, u kunt uw betaalmethode gemakkelijk aanpassen in Mijn Sepa Green. Onder de tab ‘Instellingen’ bij uw financiële informatie, kunt u toestemming geven voor de betaalmethode ‘Automatische incasso’ en worden de termijnbedragen en kosten automatisch geïncasseerd. Op uw rekeningafschrift ziet u dat dit is gedaan vanaf ons nieuwe bankrekeningnummer.
Nee, als u betaalt via automatische incasso, hoeft u geen actie te ondernemen. Zodra wij de termijnbedragen en kosten afschrijven, ziet u op uw rekeningafschrift dat dit is gedaan vanaf ons nieuwe bankrekeningnummer.
Wil je overstappen naar Sepa Green? Dat kan! Bekijk de pagina “Overstappen naar Sepa
Green” voor de mogelijkheden.
Nee. Bij Sepa Green bieden we scherpe en marktconforme tarieven, een snelle en persoonlijke service en zetten we in op een duurzame relatie. Wij doen niet aan lokkertjes met ingewikkelde voorwaarden. Wij houden het simpel, transparant en persoonlijk.
Sepa Green vergoedt geen opzegboetes. Sommige verkopers/ tussenpartijen vergoeden een dergelijke boete, maar in de basis zal je de boete zelf moeten betalen.
Als je met spoed (binnen 14 dagen) een energiecontract nodig hebt, dan kunnen wij een spoedaanmelding voor je doen. In principe kunnen we de eerstvolgende werkdag starten met leveren op je adres. Voor een spoedaanmelding vragen wij een waarborgsom. Zodra de borgsom bij ons binnen is, gaan wij je aanmelding verwerken. Neem contact met ons op voor een spoedinhuizing.
Overweeg je om over te stappen? Dan is het belangrijk om het nieuwe aanbod goed te vergelijken met jouw huidige contract, want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist kun je zien hoe mooi de aanbieding écht is.
Controleer de looptijd van je contract bij ons.
Als je een contract voor een vaste periode hebt afgesloten en de looptijd is nog niet voorbij, dan kan het zijn dat wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Sommige verkopers, tussenpartijen en/of leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal.
Vraag na hoe de hoogte van het voorschotbedrag (termijnbedrag) is bepaald?
Is het juiste jaarverbruik aangehouden bij de berekening van het voorschotbedrag? Vaak worden in aanbiedingen gemiddelde verbruiken aangehouden en niet de verbruiken die in jouw situatie correct zijn. Alleen je huidige leverancier kan deze verbruiksgegevens inzien en niet de verkoper/tussenpartij of de andere leverancier. Wanneer er een te laag voorschot wordt gehanteerd, loop je de kans dat er bij de jaarafrekening veel bijbetaald moet worden.
Ontvang je een welkomstkorting of cadeau? Lees dan goed de voorwaarden.
Een welkomstkorting of cadeau ziet er in eerste instantie misschien aanlokkelijk uit, maar welke voorwaarden zitten hieraan verbonden? Bijvoorbeeld wanneer je voortijdig overstapt, vaak moet je deze dan volledig terugbetalen.
Zijn er geen verborgen kosten?
Is het voorstel inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? Is het juiste type aansluiting aangehouden (capaciteit van de aansluiting) voor de berekening van de netbeheerkosten?
Wanneer je geen nieuw contract bij ons hebt afgesloten en je huidige contract loopt af, dan verlengen wij het contract automatisch voor onbepaalde tijd op basis van een variabel tarief. Een contract voor onbepaalde tijd is op ieder gewenst moment kosteloos op te zeggen. Het variabele tarief ligt vaak iets boven onze vaste prijzen en deze beweegt met de marktprijzen mee. Meestal passen wij deze prijzen twee keer per jaar aan. In januari en in juli. Hier krijg je dan bericht van.
*Dit is alleen van toepassing op klanten met een Sepa Green consument, Sepa Green SOHO of Sepa Green zakelijk contract.
Heb je een Sepa Green maatwerk contract of een Sepa Green Grootzakelijk contract? Dan is dit niet voor jouw van toepassing.
Het maandelijkse voorschot is gebaseerd op het jaarlijkse verbruik, de energietarieven, de overheidsheffingen en netbeheerkosten. Op de dag van de daadwerkelijke overstap krijgen wij de gemiddelde verbruiksgegevens door van de netbeheerder en deze nemen wij mee in de berekening. De energietarieven en het vastrecht staat in het contract. De overheidsheffingen en netbeheerkosten zijn voor alle energieleveranciers gelijk en worden bepaald door de overheid c.q. de netbeheerder.
Je kunt het voorschot altijd handmatig aanpassen, dit kan je gemakkelijk zelf doen via het klantenportaal. Je mag hiervoor natuurlijk ook altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Wil je het actuele verbruik inzien en heb je een slimme meter? Dan kun je dit gemakkelijk bekijken via het klantenportaal.
Heb je geen slimme meter? Dan is het helaas niet mogelijk om het actuele verbruik in te zien. Uiteraard kun je wel het verbruik achteraf inzien op de jaarafrekening of door zelf iedere maand zelf de meterstanden in het klantenportaal te zetten.
Bij een verhuizing kunnen wij het contract kosteloos meeverhuizen naar het nieuwe adres. Een verhuizing kun je schriftelijk aan ons doorgeven via info@sepagreen.nl of per aangetekende brief.
Graag de volgende gegevens in het verhuisbericht vermelden:
– Uw huidige adres (postcode en huisnummer) en eventueel het klantnummer.
– Uw nieuwe adres (postcode en huisnummer) en eventueel de EAN-codes van de aansluiting(en).
– Datum beëindiging levering oude adres.
– Datum start levering nieuwe adres.
Als je zonnepanelen krijgt dan is het belangrijk om deze aan te melden bij de netbeheerder. Dit kan via https://www.energieleveren.nl. De netbeheerder geeft dit dan aan ons door. De teruglevering wordt in de basis verrekend op de jaarafrekening, maar natuurlijk kunnen wij hier al wel rekening mee houden in uw voorschotbedrag.
In geval van voortijdige opzegging wordt de boete bepaald aan de hand van de resterende looptijd van het contract. De boete wordt in rekening gebracht op de eindafrekening.
Consumenten en SOHO:
Resterende looptijd – opzegvergoeding per product (stroom en/of gas)
Minder dan 1,5 jaar – € 50,- per product
Tussen de 1,5 jaar en 2 jaar – € 75,- per product
Tussen de 2 jaar en 2,5 jaar – € 100,- per product
Langer dan 2,5 jaar – € 125,- per product
Kleinzakelijke klanten:
15% van de resterende contractwaarde van de overeenkomst (Resterende looptijd x jaarverbruik x leveringstarief inclusief vastrecht).
Nieuwe opzegvergoeding per 1 juni 2023:
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft nieuwe richtlijnen ingevoerd voor klanten, vanwege de sterke schommelingen in energieprijzen.
Energiecontracten voor kleinverbruikaansluiting die per 1 juni 2023 zijn afgesloten krijgen te maken met de nieuwe boete.
De nieuwe boete is gebaseerd op het geschatte energieverbruik gedurende de resterende looptijd van het contract, alsmede de tarieven die zijn vastgelegd in het energiecontract en de marktomstandigheden.
*Bekijk de contract- en productvoorwaarden die op jouw contract van toepassing zijn voor de daadwerkelijke opzegvergoeding.
Zeker. Hiervoor moeten wij alleen de adressen koppelen. Om dit te regelen kun je een mail sturen naar info@sepagreen.nl. Vermeld in deze mail om welke klantnummers of om welke adressen (postcode en huisnummer) het gaat, zodat we je snel kunnen helpen.
Je krijgt de jaarafrekening één jaar nadat wij zijn gestart met leveren op het adres of één jaar na de laatste afrekening. Je ontvangt de jaarafrekening ieder jaar rond dezelfde periode.
Ongeveer twee tot vier weken voor ontvangst van de jaarrekening moet je de meterstanden doorgeven. Hiervan ontvang je altijd een apart bericht. Als je een slimme meter hebt, dan hoef je de standen niet aan ons door te geven. Wij zullen dan automatisch de standen uitlezen.
Dit staat vermeld op de jaarafrekening. Dit is meestal 10 werkdagen na ontvangst van de afrekening.
De calorische waarde is de energetische waarde of verbrandingswaarde. Ofwel de hoeveelheid energie die gas bevat. De calorische waarde wordt uitgedrukt in de hoeveelheid MJ (megajoule) per m3 (kubieke meter).De traditionele gasmeter meet de hoeveelheid gas in m3, ongeacht de calorische waarde. De gasprijzen zijn gebaseerd op de calorische basiswaarde. Bij afwijking van de calorische basiswaarde, moet het gemeten gasverbruik worden aangepast. Daarom wordt een correctiefactor toegepast. Die correctiefactor wordt vermenigvuldigd met het door de meter gemeten verbruik.
Naast een correctie voor de calorische waarde is een correctie voor de variabele temperatuur nodig. Want warmer gas bevat minder energie dan kouder gas. Gas warmt op tijdens het transport naar de woning. Daardoor neemt het volume van het gas toe.
De Nederlandse Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast.
Als uw levering voor de 16e van de maand begint, betaalt u het hele termijnbedrag voor die maand. Dit bedrag wordt binnen twee weken na de start van de levering afgeschreven. Op uw jaarnota worden de betaalde termijnbedragen verrekend met uw daadwerkelijke verbruik. Wanneer u te veel heeft betaald, krijgt u het op dat moment terug. Aan het eind van de eerste maand krijgt u nog een maandnota voor de volgende maand. U betaalt de maandnota’s vooruit.
Als uw levering op of na de 16e van de maand begint, krijgt u alleen een maandnota voor de volgende maand. Op uw jaarnota worden de betaalde termijnbedragen verrekend met uw daadwerkelijke verbruik.
In het klantenportaal kun je gemakkelijk zelf inzien welke facturen er nog openstaan. Je kunt ook een overzicht van de openstaande facturen opvragen door te mailen naar: administratie@sepagreen.nl.
Geen probleem, dat kan gebeuren. Wanneer een incasso mislukt, dan krijgen wij deze als stornering terug van de bank. Dit kan enkele dagen duren. Je bent vanaf nu zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de factuur. Je kunt deze aan ons overmaken of betalen met Ideal via het klantenportaal.
Ja, dat kan. Hiervoor kun je het beste telefonisch contact opnemen met de klantenservice. Zij zullen de mogelijkheden met je doornemen.
Voorkomen van afsluiting vanenergie:
Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor termijnnota’s, jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Er kunnen voorwaarden gesteld worden aan het treffen van een betalingsregeling. Neem contact op met onze klantenservice om de voorwaarden en de mogelijkheden te bespreken. Wat als u niet meer kunt betalen | Schuldhulpverlening Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen, ook met met een betalingsregeling? Dan kunt u alsnog voorkomen datwij de energielevering stoppen.Meldt u dan zo snel mogelijk aan bij een instantievoor schuldhulpverlening. Deze instantie is aangewezen door uw gemeente of iseen instantie naar keuze die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging VoorVolkskrediet (NVVK). Neem contact op met uw gemeente om u hiervoor aan temelden. Bent u ondernemer? Neem dan contact op met de gemeente van uw woonplaats.Melden wij u aan bij de gemeente? Dan doen wij dit ook bij de gemeente van uwwoonplaats.Aanmelden bij schuldhulpverlening via Sepa GreenEnergyBent u een consument of ondernemer (geenrechtspersoon)? Dan kunnen wij u aanmelden bij een gemeentelijke instantie voorschuldhulpverlening. U kunt ons hiervoor een schriftelijk verzoek toesturenop Info@sepagreen.nl binnen 5 dagen nadagtekening van de herinnering. Met dit verzoek geeft u ons toestemming om uwgegevens door te geven aan uw gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening.Indien u niet ingaat op ons aanbod om u aan te meldenbij een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening en u uzelf ook nietaanmeldt, dan zullen wij uw contactgegevens, klantnummer, de hoogte van uwschuld, informatie over de ontwikkeling van uw betalingsachterstand en voorzover van toepassing het voornemen om de levering te beëindigen, doorgeven aaneen instantie voor schuldhulpverlening bij uw gemeente, indien:· er ten minste twee termijnbedragen niet zijn voldaan en wij ten minste twee schriftelijke herinneringen aan u hebben verstuurd en er geen betalingsregeling is overeengekomen; uw betalingsachterstand aanmerkelijk hoger is geworden; wij voornemens zijn om de levering te beëindigen. Op grond vanartikel 4a van de ‘Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteiten gas’ zijn wij verplicht dat voor u te doen.Voorwaarden voor schuldhulpverleningKomt u niet in aanmerking voor schuldhulpverlening, ofu houdt zich, om welke reden dan ook, niet aan de voorwaarden van hetschuldhulpverleningstraject? Dan stopt dat traject en beëindigen wij helaasalsnog de levering van energie. Verklaring zeer ernstige gezondheidsrisico’sStoppen wij de energielevering, maar leidt dit totzeer ernstige gezondheidsrisico’s voor u of uw huisgenoten? Dan schorten wij debeëindiging op. Dit doen wij pas nadat wij, binnen 7 dagen na dagtekening vande vooraankondiging Einde Levering, een schriftelijk verklaring van een arts,die niet de behandelende arts is, van u hebben ontvangen. Deze arts moetverklaren dat voor u of uw huisgenoten zeer ernstige gezondheidsrisico’sontstaan door de beëindiging. Mocht naar aanleiding van deze verklaring debeëindiging worden opgeschort, adviseren wij u alsnog om zo spoedig mogelijkcontact op te nemen met een instantie voor schuldhulpverlening. Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)Naast de minnelijke schuldhulpverlening kunt u ook eenberoep doen op de wettelijke schuldsanering. Voor meer informatie hierover kuntu terecht bij uw gemeente. Is er een uitspraak WSNP van de rechter? Dan zullenwij energie blijven leveren. Overige info:IncassokostenAls een vordering ter incasso wordt aangeboden aan eenderde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totalebuitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten vaneen derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijkekosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normeringbuitengerechtelijke Incassokosten (WIK).Hoofdsom Percentage bovenop de oorspronkelijke factuurOpmerkingen
Over de som van €0 tot €2.500 15% Minimaal € 40,-
Over de som van €2.500 tot €5.000 10%
Over de som van €5.000 tot €10.000 5%
Over de som van €10.000 tot €200.000 1%
Over de som van €200.000 of meer 0,5% Maximaal € 6.775,-Einde leveringAls u een nota bij ons heeft openstaan, dan kunnen wijovergaan tot het beëindigen van levering van energie.Wij beëindigen de levering van energie niet, indien: wij met u een betalingsregeling zijn overeengekomen en deze betalingsregeling door u wordt nagekomen; u binnen 4 weken na de herinnering bewijs stuurt naar Info@sepagreen.nl dat u heeft verzocht om schuldhulpverlening, totdat op dat verzoek negatief is beslist; de vordering binnen 4 weken na de herinnering wordt betrokken bij een lopend traject van de schuldhulpverlening; na de verstrekking van uw gegevens aan een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening nog geen vier weken zijn verstreken.Hervatting leveringAls uw energielevering is beëindigd in verband metwanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als: de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten; u een verklaring van een arts die geen behandelende arts is overlegt om de zeer ernstige gezondheidsrisico’s aan te tonen; u bewijs overlegt dat u heeft verzocht om schuldhulpverlening en dat de openstaande nota’s worden of zijn betrokken bij een lopend traject van schuldhulpverlening.Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u omeen borg vragen. De kosten van de heraansluiting zijn voor uw rekening.Nog geen automatische incasso ingesteld?Wij raden u aan automatisch incasso in te stellen omte voorkomen dat u vergeet te betalen (en u aanmaningskosten van minimaal €15,-(btw-vrij) in rekening gebracht krijgt). Ook scheelt dit u €2,50 excl. btw(3,025 incl. 21% btw) aan facturatiekosten per termijnnota.Wilt u automatische incasso instellen? Neem hiervoorcontact op met onze klantenservice.
Het kan zijn dat je inmiddels alle facturen al hebt voldaan en dan alsnog een herinnering krijgt. Dan hebben de betaling en de herinnering/aanmaning elkaar gekruist. Je mag dit bericht dan als niet verzonden beschouwen.
Wil je voor de zekerheid nakijken of de betaling goed is ontvangen? In het klantenportaal kun je gemakkelijk zien welke facturen nog betaald moeten worden. De verwerking van een betaling kan enkele werkdagen duren.
Als je al een brief van een incassobureau hebt ontvangen, dan is het niet meer mogelijk om het openstaande bedrag aan ons te voldoen. Je kunt het beste rechtstreeks contact opnemen met het incassobureau. Hier kunnen ze je verder helpen.
Lukt het u niet meer om openstaande bedragen en/of betaalafspraken tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor meer informatie.
Meterstanden kun je doorgeven via het klantenportaal, telefonisch of per e-mail. Mocht het niet lukken of twijfel je of het goed is gegaan? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder.
Vervelend, maar dit kan gebeuren. Hiervoor kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij zullen, indien mogelijk, de foutieve meterstanden corrigeren.
Dat kan verschillende oorzaken hebben:
1. Misschien heb je nog niet voor alle energie slimme meters. Je hebt dan bijvoorbeeld alleen voor stroom een slimme meter, maar voor gas nog niet.
2. Je hebt (nog) geen toestemming gegeven om de slimme meter uit te lezen. De meter staat dan “administratief uit”.
3. De meter stond in storing op het moment van uitlezen.
In al deze gevallen willen wij je vragen om alsnog de meterstanden door te geven. Het is namelijk niet mogelijk om de meterstanden met terugwerkende kracht uit te lezen.
Wij kunnen je hier helaas niet mee helpen. Neem hiervoor contact op met de netbeheerder via het Nationaal Storingsnummer: 0800 9009.